انقلاب اسلامی ایران و درون مایه آن متأثَّر و الهام گرفته از فرهنگ عاشوراست و خون های پاک شهیدان انقلاب اسلامی ریشه در کربلای حسینی دارد و انقلاب ما برگرفته از عاشورای خونبار حسین است.
بيشك فرهنگ عاشورا در ايجاد و تداوم انقلاب اسلامي تأثير فراوان داشته و به فرمايش حضرت امام خميني (ره) ما هر چه داريم از محرم و صفر است .
الحق و انصاف که جبهههاي دفاع مقدس همچون چشمههايي بودند كه از قلههاي مرتفع كربلا سرچشمه ميگرفتند و گويي خوني كه در روز عاشورا بر خاك كربلا چكيد در رگهاي نوجوانان و جوانان رزمنده جاري بود.
تطابق الگوهاي عاشورا با جبههها :
در جبهههاي نبرد از سنين مختلف حضور داشتند كه تداعي كننده، سنين مختلف ياران امام حسين بود. سيماي پيراني كه در جبهه ميجنگيدند حبيبابن مظاهر را تداعي ميكند، نوجوانان به حضرت قاسم تشبيه ميشدند. سرداران به حضرت ابوالفضل و جوانان به حضرت علياكبر و مادران شهيد صبوري را از حضرت زينب ميآموختند حتي كودكاني كه در حملات هوايي به شهادت ميرسيدند به حضرت علياصغر تشبيه ميشدند.
آزادگان جلوههاي عاشورايي در اسارت :
سالهاي دشوار اسارت برخي از رزمندگان يادآور روزهاي دردناك اسيران كوفه و شام بود. آنها به ياد مصائب اهل بيت مصائب اسارت را به جان خريده و تحمل ميكردند و خانواده هایشان را هم در نامههاي خود به صبر و شكيبايي دعوت می کردند.
جملات گهربار حضرت امام خميني (ره) و فرهنگ حاكم بر هشت سال دفاع مقدس گوياي اين مطلب است كه پيام عاشورا عامل اصلي پيروزي در هشت سال دفاع مقدس بود. شجاعت رزمندگان، ايثار و فداكاري آنها آن هم بدون هيچ چشمداشت مادي و تحمل سختيهاي جنگ نابرابر ما با دشمن همگي مرهون فرهنگ عاشورايي بود و كربلاي جبههها پيوند عجيبي با كربلاي حسيني داشت و با پيروزيهاي مكرر چشم جهانيان را خيره نموده بود و اكنون كه جهان كفر به رهبري امريكا و رژيم کودک کش صهيونيستي در برابر جهان اسلام به رهبري ايران قد علم كرده. تمسك به فرهنگ عاشورايي و نهراسيدن در مقابل دشمن و عدم ذلت در برابر دشمن عامل پيروزي انقلاب اسلامی خواهد بود.
مشابهت معنا دار دوران دفاع مقدس با حادثه عاشورا
هر دو برای حفظ اسلام بودند: حادثه بزرگ عاشورا و دفاع مقدس هشت ساله ملت مسلمان و بزرگ ایران برای دفاع از حریم ارزشها و حفظ اسلام و رضای پروردگار بود.
امام خمینی (ره) ،آن سلاله پاک رسول ا… به پیروی از سرور و سالار شهیدان، از هیچ فداکاری در راه مکتب و آرمانهای الهی دریغ نداشتند.
یاران هردو( یاران امام حسین و امام خمینی)، کانون عشق و ایثارند: یاران امام خمینی (ره)همچون شهیدان کربلا، کانون عرفان ومحبّت الهی و سرشار از عشق به اهل بیت پیامبر اکرم(ص) وشوق به شهادت و فداکاریاند و آنرا بالعین نشان دادند.
دشمن هر دو ، در نهایت قساوت : همان قساوتی که بر سر یاران حسین و اهل بیت اش آمد بر یاران خمینی کبیر نیز از طرف دشمن تکرار شد.
مظاهر شب و ظهر عاشورا، زمزمه ،مناجات و نماز : همان مظاهر روز و شب عاشورا در جبهه های دفاع مقدّس دیده می شود ؛ زمزمه های عاشقانه یاران خمینی (ره)، نماز، عبادت، قرائت قرآن، دعاها و آمادگی برای وصل و پیوند با محبوب.
شکیبائی زنان همچون زینب صبور و روشنگر : پایداری و شکیبایی زنان امّت امام خمینی و نقش روشنگری و صبوری آنان، جلوهای از صبوری و پیام رسانی قافله اسیران کربلا است.
هر دو جریان رسواگر ستم و چهره و تزویر بود : بفرموده امام راحلمان ما در جنگ پرده از چهره تزویر و نفاق دشمنان اسلام وانقلاب برداشتیم.
در هر دو از شیرخوار تا پیر سالخورده : جبهههای هشت سال دفاع مقدّس جلوهگاه حضور نوجوانان و جوانان وسالخورده های این امت بود و با توجه به اوایل جنگ و کشاندن آن به جنگ شهرها میتوان شیرخوارگان را نیز در جبهه نام برد.
پایان هشت سال دفاع مقدّس، همچون پایان عاشورا، تمام شدن و توقّف راه نبود، بلکه پس از آن، ایمانی که محصول خلوص و فداکاری رزمندگان بود، هشیاری، تحرّک و بیداریهای بزرگی را رقم زد که نه تنها تضمین سلامت جامعه، که الهام بخش مبارزات در گوشه و کنار جهان شد. تأثیر این ایثار و خلوص را در رزمندگان حزب ا… لبنان، غزه و … نیز می توان یافت.
همچنان که انقلاب عاشورا تضمین بقا و سلامت مکتب و اسلام نوپا شد ، مجاهدتهای هشت سال دفاع مقدّس نیز تضمین بقا و سلامت انقلاب نوپای اسلامی شد.