آیا نام امام زمان علیه السلام در قرآن آمده است؟

شناسه نوشته : 26501

1400/12/25

تعداد بازدید : 201

آیا نام امام زمان علیه السلام در قرآن آمده است؟
در قرآن بیش از 300 آیه در مورد حضرت مهدی علیه السلام تفسیر و تأویل شده است

 

آیا نام امام زمان علیه السلام در قرآن آمده است؟

نام خود حضرت مهدی علیه السلام خیر ولی در مورد ایشان آیات متعددی نازل شده است، مثلاً

«بَقِيَّةُ اللَّهِ خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنينَ...»؛[1] ذخیره الهی برای شما بهتر است اگر ایمان داشته باشید.

در زیارت آقا امام زمان علیه السلام (آل یاسین) می خوانیم: «السَّلَامُ عَلَیکَ بَقِيَّةِ اللَّهِ فِي أَرْضِه‏»؛ سلام بر تو ای ذخیره خدا در زمین.

وقتی که این دو را در کنار هم می گذاریم، متوجه می شویم که بقیة الله، همان مهدی موعود است. امام هادی علیه السلام هنگامی که این آیه را خواندند، فرمودند: به خدا قسم حضرت مهدی علیه السلام همان «بقیة الله» است و امام صادق علیه السلام نیز فرمودند: هرگاه خواستید به حضرت مهدی علیه السلام سلام دهید بگویید «السَّلَامُ عَلَیکَ بَقِيَّةِ اللَّهِ». سپس این آیه را خواندند: «بَقِيَّةُ اللَّهِ خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنينَ».[2]

در قرآن بیش از 300 آیه در مورد حضرت مهدی علیه السلام تفسیر و تأویل شده است[3] که برخی از آن ها عبارتند از:

1- «ذلِكَ الْكِتابُ لا رَيْبَ‏ فيهِ هُدىً لِلْمُتَّقينَ الَّذينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ‏...»؛[4] این کتاب که هیچ شکی در آن نیست، هدایت گر متقین است، همان کسانی که ایمان به غیب دارند.

امام صادق علیه السلام فرمودند: متّقین در این آیه، شیعیان حضرت علی علیه السلام هستند و غیب، امام غایب (حضرت مهدی علیه السلام) است.[5]

2- «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَ صابِرُوا وَ رابِطُوا...»؛[6] ای کسانی که ایمان آورده اید، استقامت کنید و پایدار و مراقب باشید.

امام باقر علیه السلام در مورد تأویل این آیه فرمودند: شکیبا باشید بر انجام واجبات دینی و صبر کنید بر آزار دشمنان تان و مواظب ظهور امام خود، مهدی منتظر علیه السلام باشید.[7]

3- «قُلْ جاءَ الْحَقُّ وَ زَهَقَ الْباطِلُ إِنَّ الْباطِلَ كانَ زَهُوقاً»؛[8] بگو حق آمد و باطل نابود شد و یقیناً باطل نابودشدنی است. امام باقر علیه السلام فرمودند: حق، قائم ما حضرت مهدی علیه السلام است که هرگاه ظهور کند، دولت باطل از بین می رود.[9]

4- «أَمَّنْ يُجيبُ الْمُضْطَرَّ إِذا دَعاهُ وَ يَكْشِفُ السُّوءَ وَ يَجْعَلُكُمْ خُلَفاءَ الْأَرْضِ...»؛[10] کیست آن که دعای مضطر را اجابت می کند و گرفتاری را برطرف می شازد و شما را خلفای زمین قرار می دهد.

امام صادق علیه السلام فرمودند: «این آیه درباره قائم آل محمد علیه السلام نازل شده است. به خدا قسم مضطر واقعی اوست که دو رکعت نماز در مقام حضرت ابراهیم علیه السلام بگذارد و خدا را بخواند. پروردگار نیز اجابت کند و گرفتاری او را برطرف سازد و او را در زمین، خلیفه خود گرداند.[11]

5- «وَلَقَدْ كَتَبْنَا فِي الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّكْرِ أَنَّ الْأَرْضَ يَرِثُهَا عِبَادِيَ الصَّالِحُونَ»؛[12] در زبور بعد از ذکر (تورات) نوشتیم که بندگان شایسته ام وارث حکومت زمین خواهند شد. بندگان صالح و شایسته، قائم آل محمد علیهم السلام و یاران او می باشند.[13]

6- «وَ نُرِیدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَی الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّه وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثِینَ»؛[14] ما اراده کرده ایم که بر مستعفان زمین منت نهیم و آنان را پیشوایان و وارثان روی زمین قرار دهیم.

بندگان صالح و شایسته، قائم آل محمد علیهم السلام و یاران او می باشند.

حضرت علی علیه السلام فرمودند: مستضعفین در زمین، آل پیغمبرند که خداوند مهدی آن ها را برانگیزد تا آن ها را عزیز و دشمنان شان را خوار و ذلیل گرداند.[15]

7- «وَ أَسْبَغَ عَلَيْكُمْ نِعَمَهُ ظاهِرَةً وَ باطِنَةً»؛[16] و خداوند نعمت های آشکار و نهان خود را به طور فراوان بر شما ارزانی داشت.امام موسی بن جعفر علیه السلام فرمودند: نعمت ظاهری، امام ظاهر و نعمت باطنی، امام غایب است.[17]

منبع: کتاب آخرین فرمانده اولین سرباز، ص 23-26.

پی نوشت ها:

[1]. هود: 86.

[2]. کافی، ج1، ص411 و بحارالانوار، ج24، ص238.

[3]. ر.ک: معجم احادیث الامام المهدی علیه السلام، ج7؛ المهدی فی القرآن و السنة، سعید ابومعاش.

[4]. بقره: 2-3.

[5]. کمال الدین، ج2، ص340.

[6]. آل عمران: 200.

[7]. غیبت نعمانی، ص27.

[8]. اسراء: 81.

[9]. کافی، ج8، ص287.

[10]. نمل: 62.

[11]. بحارالانوار، ج51، ص48.

[12]. انبیاء: 105.

[13]. بحارالانوار، ج51، ص47.

[14]. قصص: 5.

[15]. غیبت شیخ طوسی، ص184.

[16]. لقمان: 20.

[17]. بحارالانوار، ج51، ص64 و 150.

    ترنم هدایت

    سلسله جلسات تهذيبي

    هِیأَت مَجازیِ زِینَبیُون

    سایت مراجع تقلید