پرسش:
چگونه توسل به کودک شش ماهه ممکن است؟ در حالیکه رشد روحی در برزخ که مورد تأیید همه علما نیست!
چگونه توسل به کودک شش ماهه ممکن است؟ در حالیکه رشد روحی در برزخ که مورد تأیید همه علما نیست!
پاسخ:
برای روشن شدن پاسخ چند نکته را باید در نظر داشت:
۱. بر اساس آیات قرآن درجات و مقامات انسانها یکسان نیست؛ برخی از افراد در دوران کودکی و شیرخوارگی به مقامات بالای معنوی یعنی نبوت میرسند؛ مانند حضرت یحیی(ع) که خداوند به او میفرماید: «اى یحیى کتاب خدا را با قوّت بگیر و ما به یحیى در کودکى فرمان نبوّت و عقل و درایت دادیم».[۱] همچنین در مورد حضرت عیسی(ع) در قرآن کریم چنین آمده است که وی در گهواره با مردم سخن گفت و نبوت خود را اعلام کرد: «وی گفت: من بنده خدایم که بر من کتاب نازل کرده و مرا پیامبر قرار داده است».[۲] بنابراین، از نظر قرآن برخورداری کودک شش ماهه از مقامات معنوی امتناعی ندارد و نیاز به تکامل برزخی ندارد؛ در نتیجه توسل به او نیز معقول و مورد پذیرش است.
۲. تکامل برزخی مورد تأیید محققان از اندیشمندان اسلامی است. برای اطلاع بیشتر رجوع شود به پاسخ ۵۹۲۵(تکامل برزخی).
۳. حتی اگر معتقد به تکامل برزخی نیز نباشیم در عین حال رها شدن روح انسان از کالبد جسم توانایی افزونتری به انسان میبخشد؛ زیرا بدن و جسم به دلیل مادی بودن برای روح قید و بند محسوب میشود و محدودیتهایی را ایجاب میکند. رها شدن روح از جسم در حقیقت رها شدن از قید و بند و به منزله برداشته شدن برخی از محدودیتها است.
۴. با توجه به اینکه ظاهراً مقصود پرسشگر حضرت علی اصغر(ع) فرزند شش ماهه امام حسین(ع) است که در کربلا به شهادت رسیدند، میتوان به نکات قبلی این نکته را نیز اضافه کرد که توسل به این کودک، به نوعی توسل به تمام شهدای کربلا از جمله امام حسین(ع) به شمار میآید.
برای روشن شدن پاسخ چند نکته را باید در نظر داشت:
۱. بر اساس آیات قرآن درجات و مقامات انسانها یکسان نیست؛ برخی از افراد در دوران کودکی و شیرخوارگی به مقامات بالای معنوی یعنی نبوت میرسند؛ مانند حضرت یحیی(ع) که خداوند به او میفرماید: «اى یحیى کتاب خدا را با قوّت بگیر و ما به یحیى در کودکى فرمان نبوّت و عقل و درایت دادیم».[۱] همچنین در مورد حضرت عیسی(ع) در قرآن کریم چنین آمده است که وی در گهواره با مردم سخن گفت و نبوت خود را اعلام کرد: «وی گفت: من بنده خدایم که بر من کتاب نازل کرده و مرا پیامبر قرار داده است».[۲] بنابراین، از نظر قرآن برخورداری کودک شش ماهه از مقامات معنوی امتناعی ندارد و نیاز به تکامل برزخی ندارد؛ در نتیجه توسل به او نیز معقول و مورد پذیرش است.
۲. تکامل برزخی مورد تأیید محققان از اندیشمندان اسلامی است. برای اطلاع بیشتر رجوع شود به پاسخ ۵۹۲۵(تکامل برزخی).
۳. حتی اگر معتقد به تکامل برزخی نیز نباشیم در عین حال رها شدن روح انسان از کالبد جسم توانایی افزونتری به انسان میبخشد؛ زیرا بدن و جسم به دلیل مادی بودن برای روح قید و بند محسوب میشود و محدودیتهایی را ایجاب میکند. رها شدن روح از جسم در حقیقت رها شدن از قید و بند و به منزله برداشته شدن برخی از محدودیتها است.
۴. با توجه به اینکه ظاهراً مقصود پرسشگر حضرت علی اصغر(ع) فرزند شش ماهه امام حسین(ع) است که در کربلا به شهادت رسیدند، میتوان به نکات قبلی این نکته را نیز اضافه کرد که توسل به این کودک، به نوعی توسل به تمام شهدای کربلا از جمله امام حسین(ع) به شمار میآید.
پی نوشت:
[۱]. مریم، ۱۲.
[۲]. همان، ۳۰.
[۱]. مریم، ۱۲.
[۲]. همان، ۳۰.
آیات مرتبط
سوره مريم (۱۲) : يَا يَحْيَىٰ خُذِ الْكِتَابَ بِقُوَّةٍ ۖ وَآتَيْنَاهُ الْحُكْمَ صَبِيًّا
سوره مريم (۲۹) : فَأَشَارَتْ إِلَيْهِ ۖ قَالُوا كَيْفَ نُكَلِّمُ مَنْ كَانَ فِي الْمَهْدِ صَبِيًّا
سوره مريم (۳۰) : قَالَ إِنِّي عَبْدُ اللَّهِ آتَانِيَ الْكِتَابَ وَجَعَلَنِي نَبِيًّا
سوره مريم (۱۲) : يَا يَحْيَىٰ خُذِ الْكِتَابَ بِقُوَّةٍ ۖ وَآتَيْنَاهُ الْحُكْمَ صَبِيًّا
سوره مريم (۲۹) : فَأَشَارَتْ إِلَيْهِ ۖ قَالُوا كَيْفَ نُكَلِّمُ مَنْ كَانَ فِي الْمَهْدِ صَبِيًّا
سوره مريم (۳۰) : قَالَ إِنِّي عَبْدُ اللَّهِ آتَانِيَ الْكِتَابَ وَجَعَلَنِي نَبِيًّا
بر گرفته از اسلام کوئست